Der er ingen tvivl om, at
Fiat 500 i moderne tid har klaret sig mindst ligeså
godt som dens oprindelige forbillede. Den er
charmerende, sjov, den skiller sig ud og har en
moderne appeal. I den elektriske udgave med mulighed
for at skyde taget mere eller mindre væk, er den
uden sidestykke. Den er ikke bare ideel i byen, man
bliver som fører og passager også en del af bylivet,
når man tøffer rundt i den fx i Kongens København.
Og nåh, nej, man tøffer
ingen steder. For med el-drift er det blot den
obligatoriske summelyd ved lav fart, der forstyrrer
oplevelsen (gad vist hvorfor undertegnede ofte
tænker på de første biler for mere end 100 år siden,
hvor en mand med et flag gik foran de nymodens
automobiler for at advare fodgængere om faren, der
truede – nå, det var bare en tanke). Og Kongens
København… det er nu en del år siden. Det moderne
København er Dronningens, hvilket var helt klart, da
den lille Fiat 500e La Prima C skulle fotograferes.
Dronningeskibet, Dannebrog, kan i øvrigt tidsmæssigt
føres næsten helt tilbage til manden med flaget.
Ja, sig ikke, at man ikke
bliver inspireret ved at køre på bytur i den
elektriske Fiat 500e C.
Inspiration og ekstra
oplevelser
C står for Cabriolet eller
Convertible, gætter vi på. Og bag rattet er der
masser af muligheder for at blive inspireret. Man er
ikke kapslet ind i en metalboks, men kan høre
bylivet, samtalerne, bemærkningerne, ja oven i købet
en undskyldning, når en lidt for ivrig cyklist
absolut skal højre om bilen, hvor der ikke er plads,
ved et trafiklys i Nyhavn og ikke kan undgå at banke
ind i sidespejlet (se videoen). Men sådan er
bylivet, sådan kan byboere lide det og derfor er
Fiat 500e en prima bybil.
Prima er den også, fordi
Fiat har bygget en ”La Prima” version til den første
periode på markedet. ”La Prima 500e Danmark - 1 ud
af 500” står der på et lille skilt under bageste
siderude. Det er jo godt at vide, men nogle stykker
bliver det til, hvis der også er 500 La Prima’er i
Tyskland, i Frankrig og i Italien, naturligvis, samt
resten af jordklodens lande, der importerer de
charmerende små italienerbiler, der nok skal vække
glæde overalt.
Minus støj og udstødning
Mon ikke alle jordbeboere er
glade for dem. For udover at man indefra bilen er en
del af bylivet, så forstyrrer man det heller ikke
nævneværdigt. I hvert fald ikke med støj og i
nærmiljøet heller ikke med luftforurening. På
længere sigt, når produktionen af elbiler heller
ikke belaster hverken ressourcer eller miljø,
endsige bidrager til den globale opvarmning, udvides
perspektiverne. Lige nu er de mest støj og
udstødning, man slipper for og det er jo ret beset
meget godt.
Spørgsmålet om
opladningsmuligheder for ikke at tale om
parkeringsmuligheder glider vi let henover i den
aktuelle sammenhæng, og hvad kørslen angår er den
ikke nævneværdig forskellig fra det, der kan læses
om testen af 500e med fast tag. Affjedringen er dog
lidt mere spændstig, hvilket formentlig skyldes 17”
hjul i stedet for 16” for det kan næppe tilskrives
mervægten på beskedne 7 kg. Motor, drivline og hele
funktionen er ens på de to biler.
En smule kortere
rækkevidde
Men i 500e C kan kalechen
åbnes, forudsat man holder sig under 100 km/t og det
gør alle udover vanvidsbilister vel i urbane
miljøer. Kalechen åbnes let ved tryk på en knap, for
elkraft har man rigeligt med af, om end der
forsvinder lidt mere til kørslen end i
hatchback-udgaven. WLTP-rækkevidden reduceres
simpelthen fra 320 til 299 km. Men ved regulær
bykørsel er den op til 460 km, så det går jo nok, at
åbne og lukke taget engang imellem.
500e har i øvrigt en Sherpa
indstilling, som indebærer at en computer
administrerer elkraften optimalt og dermed holder
forbruget mest muligt nede.
Glæde og udstyr for alle
pengene
Fiat 500e La Prima C er ikke
billig. Den billigste C-version er prissat til
250.000 kroner. La Prima C koster 290.000 kroner og
det inkluderer i sagens natur en del udstyr. Foruden
de nævnte 17” hjul har man Fuld LED og 360 grader
kamera, som giver god mening, fordi udsynet bagud
med nedfældet kaleche er noget forringet. Man kan
fjernbetjene lukningen af kalechen og så har bilen
nøgleløs betjening, klimaanlæg, sædevarme, sæder i
”eco”-læder (dvs. læder look-a-like baseret på en
vis form for bæredygtig produktion) og selvfølgelig
kalechen i sig selv.
Pladsen i kabinen er ligeså
beskeden som i 500e, hvilket dog alene går ud over
eventuelle bagsædepassagerer, så de lange køreture
på bagsædet i en 500e er nok ikke hverdagskost. Det
er heller ikke hensigtsmæssigt, om end den gør sig
udmærket ved moderat motorvejsfart, blot ikke med
kalechen åben. Sidst, men ikke mindst: Farven hedder
Rose Gold – hvis nogen skulle spørge…
|